— print control

Clinamen

project Clinamen
design Moonmadness
link www.moonmadness.eu 

Book design for Clinamen which borrows its title from Lucretius’ description of a spontaneous and unpredictable swerve in the motion of atoms, the smallest possible impulse that initiates turbulence. Iza Tarasewicz and Post Brothers created an exhibition at Królikarnia in which the artist’s works and objects from the warehouses of the National Museum Collection interact with each other. Tarasewicz’s sculptures – made of plaster, clay, concrete, pitch, gold, glass, ash, and animal intestines – have been juxtaposed with objects from the collection that testify to the local history of Królikarnia: the spatula of master Dunikowski or a postwar photograph of the ruined palace. Tarasewicz’s creativity exhibited within the archival materials provokes questions about the status of sculpture as an artistic discipline, its form, materiality and the artist’s role in the process of creation.

Projekt książki Clinamen towarzyszącej wystawie.  Clinamen pochodzi z atomistycznej teorii Lukrecjusza i oznacza spontaniczne oraz nieprzewidywalne odchylenia w ruchu cząsteczek wywołujące zderzenia atomów. Iza Tarasewicz i Post Brothers stworzyli w Królikarni wystawę, na której wzajemnie oddziałują na siebie prace artystki i obiekty wydobyte z magazynów Muzeum Narodowego. Rzeźby Tarasewicz, wykonane z gliny, gipsu, betonu, smoły, złota, szkła, popiołu, zwierzęcych jelit, zestawiono z przedmiotami świadczącymi o lokalnej historii Królikarni: szpachlami mistrza Dunikowskiego, fragmentem XVIII-wiecznej dekoracji rzeźbiarskiej, czy powojennym zdjęciem zrujnowanego pałacu. Twórczość Tarasewicz pokazana w kontekście archiwaliów muzealnych na nowo prowokuje pytania o status rzeźby jako dziedziny sztuki, jej formę, materialność i rolę artysty w procesie tworzenia.

0 comments
Submit comment