Kwiatki świętego Franciszka
project Kwiatki św. Franciszka
design Aleksandra Dębniak
link www.cudawiankistudio.pl | www.kwiatkiswfranciszka.pl
“Flowers of St. Francis” book design is Masters project made in Maciej Buszewicz’s studio at the Warsaw Academy of Fine Arts. Text “Flowers …” comes from the fourteenth century, has a very diverse structure - consists of three parts containing various literary forms of the songs, the story, and philosophical analysis. The nature of each of these parts was highlighted by typography which is reminiscent of the era. The simplicity and modesty of the Franciscan thought was expressed by reducing the print only to black in colour and ascetic form cover (black linen withembossed ornaments - flowers).
The book block is imprinted with ”poverty, chastity, obedience” - three Franciscan virtues. The inscription is visible only after bending sheet (when the book is closed it’s covered by the layer of silver foil). All ornaments, ”woodcuts” and the fonts are made by computer, designed by the author on the basis of historical prints.
“Kwiatki świętego Franciszka” to dyplom magisterski wykonany w pracowni projektowania ksiązki prof. Macieja Buszewicza w Warszawskiej ASP. Tekst „Kwiatków…” pochodzi z XIV wieku, ma bardzo zróżnicowaną budowę – składa się z 3 części zawierających różne formy literackie od pieśni, przez opowiadanie, po rozważania filozoficzne. Charakter każdej z tych części został podkreślony typografią nawiązującą do epoki, ale różniącą się od siebie nastrojem. Prostota i skromność myśli franciszkańskiej została wyrażona poprzez ograniczenie druku jedynie do czarnego koloru oraz ascetyczną w formie okładkę (czarne płótno z tłoczonymi ornamentami – kwiatkami).
Na bloku książki znajduje się napis „ubóstwo, czystość, posłuszeństwo” – trzy cnoty franciszkańskie . Napis jest widoczny dopiero po wygięciu kartek (przy zamkniętej książce przykrywa go warstwa srebrnej folii). Przekładając strony w miarę czytania, „budujemy” ten napis, ponieważ podzielony na części znajduje się na każdej parzystej stronie
Wszystkie ozdobniki, „drzeworyty” i fonty zostały wykonane komputerowo, zaprojektowane przeze autorkę na podstawie historycznych druków.